Víte, co je to Káčko?
Káčko je hovorový výraz pro kontaktní centrum, což je sociální služba pro uživatele nelegálních návykových látek, pro osoby ohrožené závislostí, pro příležitostné uživatele a experimentátory. Je postavena na principu harm reduction, tedy snižování rizik. V kontaktním centru usilujeme o změnu rizikového chování a stabilizaci zdravotního stavu, zejména u nitrožilních uživatelů drog ve vyloučené lokalitě. Služba funguje již celých pět let a její význam stále roste.
Co děláme
V kontaktním centru pracujeme s uživateli na zlepšení jejich sociální a zdravotní situace, a také na změně celkového životního stylu. Pomáháme s aktuálními potřebami, jako je hledání zaměstnání, bydlení, vyřízení dokladů nebo zajištění základní hygieny.
Naše práce je založena na vzájemné důvěře s uživateli a na dlouhodobé spolupráci. Díky tomu máme možnost s našimi klienty pracovat na bezpečnějším užívání návykových látek, což vede k celkové minimalizaci přenosu infekčních chorob nejen u uživatelů, ale také v celé společnosti.
Dopoledne je v Kontaktním centru vyhrazeno pro distribuci harm reduction materiálu a pro poradenství. Klienti nejčastěji řeší ztrátu bydlení nebo práce, vyřízení dokladů, nebo chtějí pomoci s hledáním vhodného zařízení pro léčbu závislosti. Dále klienty doprovázíme k lékaři, na úřady, podporujeme klienty při nástupu do VTOS nebo pomáháme klientům v krizových situacích.
V odpoledních hodinách pak klienti kromě distribuce harm reduction materiálu využívají zejména kontaktní místnost, která je určená k odpočinku, nezávazné komunikaci s pracovnicemi, navázání a prohloubení vztahu mezi pracovníkem a klientem, dále pak k udržení nebo zlepšení osobní hygienické situace klienta nebo k řešení jeho momentálních problémů. Součástí kontaktní místnosti je také svépomocný šatník, ze kterého si klienti mohou vzít oblečení, nebo si díky spolupráci s Potravinovou bankou uvařit v Kontaktním centru jídlo.
Jednou týdně navštěvuje Kontaktní centrum psycholog, a klienti tak mají možnost využít psychologické poradenství, které probíhá v soukromí v Poradenské místnosti.
Velmi důležitou a zásadní roli v naší práci hraje také výměna injekčních stříkaček. V praxi to totiž často vypadá tak, že pokud uživatel nemá dostatek čistých stříkaček, sdílí již použité stříkačky s dalšími uživateli, čímž dochází k šíření infekčních chorob (HIV, žloutenka typu C, apod.). I proto uživatelé navštěvují kontaktní centrum, kde odevzdávají použitý injekční materiál a za něj dostávají čisté stříkačky. Díky tomu, že uživatel použitou stříkačku bezpečně odevzdá v Káčku, se snižuje počet stříkaček pohozených v ulicích, a tím se také minimalizuje riziko nakažení široké veřejnosti. Tento princip je odborně nazýván Harm Reduction, neboli snižování rizik. Za rok 2022 jsme vydali celkem 47 467 injekčních setů.
S tím bezesporu souvisí také testování uživatelů na infekční choroby. V kontaktním centru nově poskytujeme orientačními testy na žloutenku typu C, motivujeme uživatele návykových látek k pravidelnému testování, k případné léčbě těchto onemocnění, a snažíme se šířit povědomí o rizicích s nimi spojených.
Kromě výměny injekčních stříkaček se pracovníci kontaktního centra starají také o pořádek v ulicích, a pravidelnou náplní jejich práce je sběr použitého injekčního materiálu. Ne všichni uživatelé totiž navštěvují kontaktní centrum a stříkačky bezpečně likvidují. Za rok 2022 vysbírali pracovníci Kontaktního centra celkem 3677 kusů stříkaček.
V roce 2022 využilo služeb Kontaktního centra celkem 574 klientů, z toho 249 klientů využilo našich služeb poprvé.
Součástí KC je také Peer program, ve kterém je zaměstnán člověk, který se pohybuje v prostředí drogové scény, ale je považován za stabilizovaného. Díky svému kontaktu s cílovou skupinou má peer pracovník přístup na skrytou drogovou scénu, navštěvuje drogové byty a rovněž sbírá pohozený injekční materiál a mapuje jeho nálezy. Díky Peer programu bylo v roce 2022 distribuováno celkem 13 791 setů s injekčním materiálem.
Ačkoliv není cílem naší práce samotná léčba závislosti, jsme často ti první, koho uživatel osloví, pokud se rozhodne do léčby nastoupit. V tomto případě pomáháme zajistit vše, co je k nástupu do léčby potřeba a nabízíme podporu a motivaci po celou dobu léčby.
I přesto, že je naše práce často náročná, věříme, že má smysl.
Co plánujeme
Každoročně s klienty pořádáme několik akcí. V letošním roce plánujeme Palačinkové odpoledne, turnaj v deskových hrách a tradiční společný úklid v okolních ulicích.
Nebude chybět ani vánoční večírek, kde díky pomoci Potravinové banky, klientům nabízíme balíčky s jídlem nebo s hygienou a věříme, že jim alespoň tato malá pomoc usnadní život na ulici během vánočních svátků.
Fotky z roku 2022: Barvení velikonočních vajíček, společný úklid s klienty:
Kde nás najdete
Sídlíme na adrese Bratislavská 41, jsme součástí pavlačového domu a vchod máme z ulice. Pokud pojedete šalinou, nejbližší zastávky jsou Körnerova nebo Tkalcovská
Provozní doba KC DROM
Kontaktní centrum DROM |
|||
|
Poradenství pro objednané Distribuce HR materiálu, Testování na ICH |
Kontaktní místnost Distribuce HR materiálu Testování na ICH |
Terén |
Pondělí |
9:00 – 12:00 |
13:00 – 16:00 |
|
Úterý |
9:00 – 12:00 |
13:00 – 16:00 |
9:00 – 12:00 |
Středa |
9:00 – 12:00 |
13:00 – 16:00 |
9:00 – 12:00 |
Čtvrtek |
9:00 – 12:00 |
13:00 – 16:00 |
9:00 – 12:00 |
Pátek |
9:00 – 13:00 PORADENSTVÍ PRO OBJEDNANÉ |
Kontakty na pracovníky
Mgr. et Mgr. Dominika Brodecká
vedoucí Kontaktního centra DROM pro uživatele návykových látek, sociální pracovnice (ambulantní provoz)
Klára Tonková, Dis.
sociální pracovnice (ambulantní a terénní provoz)
Alexandr Kreuz, DiS
sociální pracovník (ambulantní a terénní provoz)
Bc. Marie Scavino
sociální pracovnice (ambulantní a terénní provoz)
Povinně zveřejňované informace
Posláním Kontaktního centra Drom je zlepšovat zdravotní a sociální pohodu uživatelů nelegálních návykových látek a rozvíjet jejich kompetence a sociální dovednosti, aby směřovali k odpovědnému životu bez závislosti. Naše služba aktivně působí v sociálně vyloučených lokalitách města Brna.
- Nízkoprahovost
- Anonymita
- Bezplatnost
- Individuální přístup ke klientovi
- Respektování svobodné vůle klienta
- Flexibilita
Kontaktní centrum DROM se soustřeďuje na uživatele nelegálních návykových látek a osoby ohrožené závislostí, ex uživatele v abstinenci, příležitostné uživatele a experimentátory. Služby jsou poskytovány klientům z vyloučených lokalit starších 15 let.
- Kontaktní práce – kontaktní místnost, terénní forma
- Distribuce Harm Reduction materiálu – výměna injekčních stříkaček a distribuce ostatního HR materiálu (distribuce kondomů, těhotenských testů apod.)
- Individuální poradenství pro klienty (psychologické a sociální)
- Pomoc v krizi
- Poradenství psychologa
- Testování na žloutenku typu C
- Zprostředkování testů na další infekční choroby a zprostředkování léčby
- Informační servis (bezpečný sex, bezpečné užívání apod.)
- Asistenční služba – terénní forma – doprovod k lékaři, na úřad, apod.
- Hygienický servis – prací servis, sprcha
- Reference, kontakty a zprostředkování jiných odborných, sociálních a zdravotních služeb
- Poradenství pro osoby blízké uživatelům návykových látek
- Využití internetu a mobilního telefonu např. k práci, bydlení, sociální dávky apod.
- Ošacení (dle momentálních dispozic)
- Potravinový servis (dle momentálních dispozic)
Zájemce o službu může bez objednání přijít v provozní době Kontaktního centra DROM (dále jen KC). V případě objednání je na základě domluvy možné poskytnout klientovi službu v den, který je vyhrazen pouze pro individuální konzultace. Objednat se je možné osobně na KC, prostřednictvím facebooku KC, emailu či telefonicky.
- Pokud nespadáte do naší cílové skupiny uživatelů nelegálních návykových látek
- Pokud jste klient naší služby, ale závažným způsobem jste porušil/a pravidla, a byl vám udělen zákaz využívat naše služby
- Pokud vaše situace není řešitelná naší službou
- Pokud je naplněna kapacita pracovníka
Pro zajištění kvalitních služeb z naší strany jsou důležité Vaše návrhy na zlepšení služeb nebo stížnosti vztahující se k naší práci.
Za kvalitu a způsob poskytování nabízených služeb zodpovídá vedoucí služby Kontaktní centrum DROM. Služba je pravidelně kontrolována a hodnocena.
Návrhy na zlepšení služeb nebo stížnosti na práci pracovníků Kontaktního centra DROM vyřizuje vedoucí služby Mgr. Barbora Kotásková.
Podat je můžete:
- písemně poštou na adresu Kontaktního centra DROM, Bratislavská 41, 602 00 Brno
- písemně do schránky důvěry v prostorách Kontaktního centra DROM nebo do poštovní schránky služby, umístěné na vstupních dveřích
- e-mailem (barbora.kotaskova@drom.cz)
- telefonicky (730 163 125);
- osobně (po telefonické domluvě s vedoucí programu Kontaktní centrum DROM)
Návrhy na zlepšení služby nebo stížnosti na práci vedoucí programu Kontaktního centra DROM vyřizuje ředitel organizace Ing. Jiří Frolec (tel. 545 211 576, jiri.frolec@drom.cz).
Lhůta pro vyřizování stížností je maximálně 30 dnů. Pokud uvedete své jméno a adresu, vždy obdržíte písemnou odpověď. V případě oprávněné stížnosti obsahuje odpověď popis nápravných opatření, která byla učiněna. Stížnost můžete podat anonymně. Písemné vyhodnocení anonymní stížnosti vyvěsí vedoucí programu Kontaktní centrum DROM na dobu 1 měsíce od jejího vyřízení na nástěnce v kontaktní místnosti. Pro podání a vyřizování stížnosti si můžete zvolit zástupce.
V případě, že budete nespokojeni se způsobem, jakým byla stížnost vyřízena, můžete se obrátit na zřizovatele organizace, kterým je statutární město Brno (www.brno.cz).
V případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti zřizovatelem se můžete obrátit na Veřejného ochránce práv s podnětem k prošetření postupu při vyřizování stížnosti. Adresa: Veřejný ochránce práv, Údolní 39, Brno (www.ochrance.cz).
- sestavit rodinný rozpočet, řešit dluhy, vyřídit sociální dávky, najít nebo si udržet bydlení, najít práci – Terénní sociální práce Brno, DROM, romské středisko, Hvězdová 9
- zajistit zdravotní péči, vyřídit sociální dávky a příspěvky pro osoby se zdravotním postižením, zaregistrovat se u praktického lékaře, vyřídit kartičku pojišťovny, vyřídit invalidní důchod – Zdravotně sociální pomoc, DROM, romské středisko, Malinovského nám. 4
- podporu při péči, vzdělávání a výchově dítěte – Komplexní práce s rodinou, DROM, Malinovského nám. 4; Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež DROM, Hvězdová 9
- pomoc, pokud jste se stali obětí trestného činu – Asistence obětem a pachatelům trestné činnosti, DROM, romské středisko, Hvězdová 9
- řešit domácí násilí – SPONDEA, Persefona, Bílý kruh bezpečí, Magdalenium
- právnickou pomoc – právnička služby Terénní sociální práce Brno DROM, Hvězdová 9; Občanská poradna Brno, Anenská 10; Poradna Dialog z. s., Nerudova 7, Brno; CELSUZ
- pomoc při výstupu z VTOS – Centrum poradenských služeb ve vězení a po výstupu, SPR
- pomoc při závislosti na alkoholu – Kontaktní centrum Vlhká, SPR; Renadi
- terapeutickou pomoc – Centrum komplexní péče, SPR
- řešit akutní krizovou situaci – Městské středisko krizové sociální pomoci pro osoby v extrémní sociální tísni, Centrum sociálních služeb, Masná 134/3b, Brno (noclehárna, krizová pomoc); Krizové centrum Psychiatrické kliniky FN Brno
- oblečení – Charitní šatník Baltazar
- nábytek – nábytková banka SAKO
V případě potřeby Vám pomůžeme tyto návazné služby kontaktovat a zajistit pomoc odborníků.
- Do KC klienti dochází ve stavu, kdy se bez problému a v klidu dorozumí s pracovníky a nebudou nijak ohrožovat pracovníky a ostatní klienty. Střízlivost je ideální stav.
- Cílovou skupinou KC jsou uživatele návykových látek, nebo ty, jejichž blízká osoba je ohrožená závislostí na návykových látkách.
- Pokud chce klient v KC trávit čas, respektuje pokyny pracovníka a řídí se jimi.
- Dveře ostatním klientům otevírá pouze pracovník. Nikdo jiný.
- Klient nesmí vstupovat do prostor, které nejsou určeny pro klienty.
- Klient neužívá v KC ani v okolí drogy, nepije alkohol, ani neužívá legálně držené léky.
- V KC a v okolí klienti nekšeftují, nedomlouvají si kšefty, ani nepáchají jinou trestnou činnost – pracovníci mají ohlašovací povinnost!
- Kontaktní místnost může klient využít 1x denně, může si odskočit na cigaretu, ale pouze tabák!
- Garantovaná doba pobytu na kontaktní místnosti je 1 hodina denně.
- Poradenství klient využívá převážně v dopoledních hodinách.
- Klient může kouřit před KC, pokud zachová pořádek a nebude vyvolávat, či se účastnit, konfliktů. Kouřit se chodí max. po 3 lidech. Pokud jde klient kouřit, nikam neodchází.
- V KC je zakázána jakákoliv forma agrese, nebo nenávistné a rasistické projevy, sexuální narážky či vyhrožovaní. AGRESE=ODCHOD, Na pracovnice se NESAHÁ.
- Použitý injekční materiál smí klient vytahovat jen a pouze v místnosti určené k výměně HR materiálu, ne jinde!
- Klient nesmí na KC nosit žádné zbraně ani drogy.
- Klient si z KC neodnáší věci, které mu nepatří a záměrně žádné věci neničí.
- Pokud má klient podezření na vši, impetigo apod., je povinen to ohlásit pracovníkům KC, kteří mu pomohou tuto situaci vyřešit.
- Na Káčku musí mít každý pes, starší 3 měsíců, košík.
- Na Káčku není povoleno nic a nikoho fotit či natáčet, anonymita funguje obousměrně.
- Klient si za své věci v KC zodpovídá sám a nikdy v KC nic nenechává.