Co je naším posláním?
Služba Odborné sociální poradenství DROM poskytuje pomoc osobám žijícím zejména v sociálně vyloučených lokalitách města Brna, které se dostaly do nepříznivé sociální situace a nemají dostatek znalostí a dovedností, aby ji zvládly řešit samy. Těmto osobám poskytujeme podporu, poradenství a motivaci při uplatňování jejich práv a zájmů a navazujeme je na další služby.
Pro koho tu jsme?
Služba je určena osobám žijícím na území města Brna starším 18 let, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci a trpí neznalostí svých práv a povinností a neznalostí dostupných služeb.
Za nepříznivou sociální situaci považujeme zejména:
- příjmy na hranici životního minima/minimální mzdy
- dlouhodobou nezaměstnanost
- ztrátu nebo ohrožení standardního bydlení
- neúnosné zadlužení
- nedostatečné napojení na služby spojené s péčí o zdraví
Služba není určena lidem, kteří:
- vyžadují specializovanou odbornou pomoc, kterou poskytují jiné druhy služeb (kontaktní centra, krizová pomoc, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, osobní asistence apod.) – těmto osobám je poskytnuto základní sociální poradenství a v případě zájmu jsou navázány na specializované služby;
- mohou vzhledem ke svým kompetencím (znalostem a dovednostem) a sociální situaci využít odpovídající placené nebo běžně dostupné služby nebo mohou situaci řešit s pomocí svých blízkých.
Čeho chceme dosáhnout?
Cílem služby je:
- poskytnout klientům potřebné informace a motivovat je k aktivnímu řešení jejich nepříznivé situace a samostatnému využívání dostupných veřejných služeb
- zvyšovat znalosti a dovednosti klientů tak, aby byli schopni svou problematickou situaci samostatně řešit a předešli jejímu opakování nebo zhoršování
Dlouhodobě usilujeme zejména o:
- zvyšování zaměstnanosti
- dosažení a udržení bydlení
- předcházení ztrátám standardního bydlení
- předcházení neúnosnému zadlužování a snižování existujících dluhů
- zlepšení přístupu k systému zdravotní péče
Jakými zásadami se při naší práci řídíme??
- NESTRANNOST – poskytování služby je nezávislé na ostatních organizacích a institucích
- DOBROVOLNOST – klient vstupuje do služby z vlastní vůle a kdykoli může spolupráci se službou ukončit, a to i bez udání důvodu
- BEZPLATNOST – služba je poskytována bezplatně
- DISKRÉTNOST – pracovníci služby jsou vázáni mlčenlivostí ohledně všech osobních skutečností, které se během spolupráce o klientovi dozvědí a aktivně chrání klienta před zneužíváním jeho údajů
- AKTIVNÍ SPOLUPRÁCE – klient se aktivně zapojuje do řešení své situace
Co Vám služba nabízí??
- poradenství
- pomoc s listinami
- jednání v zájmu klienta
- asistenci
- doprovod
- nácvik
- vyhledávání informací
S čím Vám pomůžeme:
- řešit dluhy
- najít si zaměstnání
- najít si bydlení
- vyřídit osobní doklady
- udržet si bydlení v případě dluhů na bydlení
- vyřešit sociální dávky na bydlení, děti a živobytí
- vyřídit starobní důchod
- sestavit rodinný rozpočet
- vyřídit registraci u lékaře
- objednat se na lékařskou prohlídku, odborné vyšetření nebo očkování
- podat žádost o dávky pro osoby se zdravotním postižením, příspěvek na péči nebo invalidní důchod
V případě potřeby Vám pomůžeme kontaktovat návazné služby a zajistit pomoc odborníků. Poradíme Vám, kam se obrátit, když potřebujete:
- podporu při péči, vzdělávání a výchově dítěte – Komplexní práce s rodinou, DROM; Sociálně aktivizační služba Ratolest, IQ Roma servis; NZDM a Sociálně-edukační oddělení DROM
- stanovit výživné – Komplexní práce s rodinou, DROM; Sociálně aktivizační služba Ratolest, IQ Roma servis
- právní poradenství – Občanská poradna Brno, Anenská; Poradna Dialog z. s., Diecézní charita Brno CELSUZ
- pořídit nábytek – nábytková banka SAKO Brno
- pořídit oblečení – charitní šatník Baltazar, šatník Vesna
- potravinovou pomoc – Diecézní charita Brno
- požádat o obecní sociální byt – Kontaktní místo pro bydlení, Magistrát města Brna
- řešit akutní krizovou situaci – Městské středisko krizové sociální pomoci pro osoby v extrémní sociální tísni, Masná 134/3b, Brno (noclehárna, krizová pomoc); Krizové centrum Psychiatrické kliniky FN Brno
- výměnu injekčních stříkaček – Kontaktní centrum DROM
- pomoc jako oběť trestného činu – Asistence obětem a pachatelům trestné činnosti, DROM, romské středisko, Hvězdová 9
- řešit závislosti – Kontaktní centrum DROM
- řešit nebezpečné pronásledování, agresivní chování, domácí násilí (SPONDEA, Persefona, Bílý kruh bezpečí, Magdalenium)
Jak podat stížnost nebo nebo návrh na zlepšení služby?
Pokud nebudete se službou nebo s pracovníky služby spokojen(a), můžete podat stížnost. Informujete tak DROM, romské středisko o tom, jak by se služba měla zlepšit.
Stížnost lze podat každému z pracovníků DROM, romského střediska, včetně ředitele organizace. Doporučujeme ale stížnost podat někomu z pracovníků služby Odborné sociální poradenství DROM (vedení služby nebo sociálním pracovníkům).
Stížnost tedy můžete podat také přímo pracovníkovi, který Vám službu poskytuje. V takovém případě je povinen Vám nabídnout možnost využití pracovního mobilu za účelem telefonického podání stížnosti vedoucímu služby, případně řediteli organizace.
Abychom se mohli k Vaší stížnosti vyjádřit a sjednat nápravu, měla by Vaše stížnost být dostatečně konkrétní a měla by obsahovat:
- popis, na koho (na jakého pracovníka) nebo na JAKOU SLUŽBU si konkrétně stěžujete.
- na co (na jakou situaci, událost, postup pracovníka) si konkrétně stěžujete.
- proč si stěžujete (co pracovník udělal špatně nebo co se stalo špatně).
Jakým způsobem je možné podat stížnost?
- osobně, tedy tím, že ji přímo řeknete někomu z pracovníků služby (řediteli organizace, vedoucímu služby, sociálním pracovníkům).
- telefonicky na těchto číslech: ředitel organizace – Ing. Jiří Frolec – 605 535 356; vedoucí služby – Mgr. Radek Kratochvíl – 777 477 822
- e-mailem na těchto adresách: jiri.frolec@drom.cz; radek.kratochvil@drom.cz
- poštou na adrese: DROM, romské středisko, Hvězdová 9, 602 00 Brno
- prostřednictvím schránky na stížnosti umístěné na chodbě před kanceláří na Malinovského nám. 4 – 4. patro nebo v areálu parku Hvězdička před vchodem do budovy (Hvězdová 9)
Stížnost můžete podat anonymně (bez udání Vašeho jména, adresy, kontaktu apod.).
Pro podání a vyřizování stížnosti si také můžete zvolit zástupce (blízkou osobu, známého…).
Co se se stížností dále děje?
Vedení služby/organizace se zabývá všemi obdrženými stížnostmi.
Nejpozději do 15 dnů od podání je vypracováno písemné vyjádření organizace ke stížnosti.
V případě oprávněné stížnosti vyjádření obsahuje popis nápravných opatření, která byla učiněna.
Jak je předáno vyjádření stěžovateli?
Pokud stěžovatel uvede svou adresu, je vyjádření odesláno poštou (běžnou nebo e-mailem) na uvedenou adresu.
V případě, že stěžovatel podá stížnost osobně a uvede zároveň svou adresu, je vyjádření také odesláno poštou. Jinak je mu vyjádření předáno osobně.
V případě, že je stížnost vyjádřena anonymně, vystaví se stanovisko na webových stránkách organizace nebo na nástěnce umístěné v parku Hvězdička (Hvězdová 9), kde sídlí organizace.
Pokud nebude uživatel spokojen se způsobem, jakým byla stížnost vyřízena, může si dále stěžovat u zřizovatele organizace, kterým je Statutární město Brno, Dominikánské náměstí 1, 602 00 Brno.
Kontakty na pracovníky
Odborné sociální poradenství DROM (bydlení, sociální dávky, zaměstnanost)
Hvězdová 9, Brno - Zábrdovice
Vedoucí služby Odborné sociální poradenství DROM
Mgr. Radek Kratochvíl
Návštěvní hodiny:
Pondělí | 9:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00 |
Úterý | 9:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00 |
Středa | 9:00 - 12:00 a 13:00 - 17:30 |
Čtvrtek | 9:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00 |
Odborné sociální poradenství DROM (zdravotně-sociální poradenství)
Malinovského nám. 4, Brno-město (kanceláře ve 4. patře)
Metodička služby Odborné sociální poradenství DROM
Mgr. Zuzana Marhoulová
Návštěvní hodiny:
Pondělí | 8:00 - 12:00 |
Středa | 8:00 - 12:00 |
Čtvrtek | 8:00 - 12:00 |
Pondělí, Středa, Čtvrtek odpoledne a Úterý celý den poskytování služby terénní formou
Odborné sociální poradenství DROM (dluhové poradenství)
Malinovského nám. 4, Brno-město (kanceláře ve 4. patře)
Vedoucí služby
Odborné sociální poradenství DROM
Mgr. Radek Kratochvíl
Návštěvní hodiny:
Pondělí | 8:00 - 12:00 a 13:00 - 16:00 |
Úterý | 8:00 - 12:00 a 13:00 - 16:00 |
Středa | 8:00 - 12:00 a 13:00 - 17:30 |
Čtvrtek | 8:00 - 12:00 a 13:00 - 16:00 |