Co je naším posláním?

Služba Odborné sociální poradenství DROM poskytuje pomoc osobám žijícím zejména v sociálně vyloučených lokalitách města Brna, které se dostaly do nepříznivé sociální situace a nemají dostatek znalostí a dovedností, aby ji zvládly řešit samy. Těmto osobám poskytujeme podporu, poradenství a motivaci při uplatňování jejich práv a zájmů a navazujeme je na další služby.

Pro koho tu jsme?

Služba je určena osobám žijícím na území města Brna starším 18 let, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci a trpí neznalostí svých práv a povinností a neznalostí dostupných služeb.

Za nepříznivou sociální situaci považujeme zejména:

  • příjmy na hranici životního minima/minimální mzdy
  • dlouhodobou nezaměstnanost
  • ztrátu nebo ohrožení standardního bydlení
  • neúnosné zadlužení
  • nedostatečné napojení na služby spojené s péčí o zdraví

Služba není určena lidem, kteří:

  • vyžadují specializovanou odbornou pomoc, kterou poskytují jiné druhy služeb (kontaktní centra, krizová pomoc, sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, osobní asistence apod.) – těmto osobám je poskytnuto základní sociální poradenství a v případě zájmu jsou navázány na specializované služby;
  • mohou vzhledem ke svým kompetencím (znalostem a dovednostem) a sociální situaci využít odpovídající placené nebo běžně dostupné služby nebo mohou situaci řešit s pomocí svých blízkých.

Čeho chceme dosáhnout?

Cílem služby je:

  • poskytnout klientům potřebné informace a motivovat je k aktivnímu řešení jejich nepříznivé situace a samostatnému využívání dostupných veřejných služeb
  • zvyšovat znalosti a dovednosti klientů tak, aby byli schopni svou problematickou situaci samostatně řešit a předešli jejímu opakování nebo zhoršování

Dlouhodobě usilujeme zejména o: 

  • zvyšování zaměstnanosti
  • dosažení a udržení bydlení
  • předcházení ztrátám standardního bydlení
  • předcházení neúnosnému zadlužování a snižování existujících dluhů
  • zlepšení přístupu k systému zdravotní péče

Jakými zásadami se při naší práci řídíme??

  • NESTRANNOST – poskytování služby je nezávislé na ostatních organizacích a institucích
  • DOBROVOLNOST – klient vstupuje do služby z vlastní vůle a kdykoli může spolupráci se službou ukončit, a to i bez udání důvodu
  • BEZPLATNOST – služba je poskytována bezplatně
  • DISKRÉTNOST – pracovníci služby jsou vázáni mlčenlivostí ohledně všech osobních skutečností, které se během spolupráce o klientovi dozvědí a aktivně chrání klienta před zneužíváním jeho údajů
  • AKTIVNÍ SPOLUPRÁCE – klient se aktivně zapojuje do řešení své situace

Co Vám služba nabízí??

  • poradenství
  • pomoc s listinami
  • jednání v zájmu klienta
  • asistenci
  • doprovod
  • nácvik
  • vyhledávání informací

S čím Vám pomůžeme:

  • řešit dluhy
  • najít si zaměstnání
  • najít si bydlení
  • vyřídit osobní doklady
  • udržet si bydlení v případě dluhů na bydlení
  • vyřešit sociální dávky na bydlení, děti a živobytí
  • vyřídit starobní důchod
  • sestavit rodinný rozpočet
  • vyřídit registraci u lékaře
  • objednat se na lékařskou prohlídku, odborné vyšetření nebo očkování
  • podat žádost o dávky pro osoby se zdravotním postižením, příspěvek na péči nebo invalidní důchod

V případě potřeby Vám pomůžeme kontaktovat návazné služby a zajistit pomoc odborníků. Poradíme Vám, kam se obrátit, když potřebujete:

  • podporu při péči, vzdělávání a výchově dítěte – Komplexní práce s rodinou, DROM; Sociálně aktivizační služba Ratolest, IQ Roma servis; NZDM a Sociálně-edukační oddělení DROM
  • stanovit výživné – Komplexní práce s rodinou, DROM; Sociálně aktivizační služba Ratolest, IQ Roma servis
  • právní poradenství – Občanská poradna Brno, Anenská; Poradna Dialog z. s., Diecézní charita Brno CELSUZ
  • pořídit nábytek – nábytková banka SAKO Brno
  • pořídit oblečení – charitní šatník Baltazar, šatník Vesna
  • potravinovou pomoc – Diecézní charita Brno
  • požádat o obecní sociální byt – Kontaktní místo pro bydlení, Magistrát města Brna
  • řešit akutní krizovou situaci – Městské středisko krizové sociální pomoci pro osoby v extrémní sociální tísni, Masná 134/3b, Brno (noclehárna, krizová pomoc); Krizové centrum Psychiatrické kliniky FN Brno
  • výměnu injekčních stříkaček – Kontaktní centrum DROM
  • pomoc jako oběť trestného činu – Asistence obětem a pachatelům trestné činnosti, DROM, romské středisko, Hvězdová 9
  • řešit závislosti – Kontaktní centrum DROM
  • řešit nebezpečné pronásledování, agresivní chování, domácí násilí (SPONDEA, Persefona, Bílý kruh bezpečí, Magdalenium)

Jak podat stížnost nebo nebo návrh na zlepšení služby?

Pokud nebudete se službou nebo s pracovníky služby spokojen(a), můžete podat stížnost. Informujete tak DROM, romské středisko o tom, jak by se služba měla zlepšit.

Stížnost lze podat každému z pracovníků DROM, romského střediska, včetně ředitele organizace. Doporučujeme ale stížnost podat někomu z pracovníků služby Odborné sociální poradenství DROM (vedení služby nebo sociálním pracovníkům).

Stížnost tedy můžete podat také přímo pracovníkovi, který Vám službu poskytuje. V takovém případě je povinen Vám nabídnout možnost využití pracovního mobilu za účelem telefonického podání stížnosti vedoucímu služby, případně řediteli organizace.

Abychom se mohli k Vaší stížnosti vyjádřit a sjednat nápravu, měla by Vaše stížnost být dostatečně konkrétní a měla by obsahovat:

  • popis, na koho (na jakého pracovníka) nebo na JAKOU SLUŽBU si konkrétně stěžujete.
  • na co (na jakou situaci, událost, postup pracovníka) si konkrétně stěžujete.
  • proč si stěžujete (co pracovník udělal špatně nebo co se stalo špatně).

Jakým způsobem je možné podat stížnost?

  • osobně, tedy tím, že ji přímo řeknete někomu z pracovníků služby (řediteli organizace, vedoucímu služby, sociálním pracovníkům).
  • telefonicky na těchto číslech: ředitel organizace – Ing. Jiří Frolec – 605 535 356; vedoucí služby – Mgr. Radek Kratochvíl – 777 477 822
  • e-mailem na těchto adresách: jiri.frolec@drom.cz; radek.kratochvil@drom.cz
  • poštou na adrese: DROM, romské středisko, Hvězdová 9, 602 00 Brno
  • prostřednictvím schránky na stížnosti umístěné na chodbě před kanceláří na Malinovského nám. 4 – 4. patro nebo v areálu parku Hvězdička před vchodem do budovy (Hvězdová 9)

Stížnost můžete podat anonymně (bez udání Vašeho jména, adresy, kontaktu apod.).

Pro podání a vyřizování stížnosti si také můžete zvolit zástupce (blízkou osobu, známého…).

Co se se stížností dále děje?

Vedení služby/organizace se zabývá všemi obdrženými stížnostmi.

Nejpozději do 15 dnů od podání je vypracováno písemné vyjádření organizace ke stížnosti.

V případě oprávněné stížnosti vyjádření obsahuje popis nápravných opatření, která byla učiněna.

Jak je předáno vyjádření stěžovateli?

Pokud stěžovatel uvede svou adresu, je vyjádření odesláno poštou (běžnou nebo e-mailem) na uvedenou adresu.

V případě, že stěžovatel podá stížnost osobně a uvede zároveň svou adresu, je vyjádření také odesláno poštou. Jinak je mu vyjádření předáno osobně.

V případě, že je stížnost vyjádřena anonymně, vystaví se stanovisko na webových stránkách organizace nebo na nástěnce umístěné v parku Hvězdička (Hvězdová 9), kde sídlí organizace.

Pokud nebude uživatel spokojen se způsobem, jakým byla stížnost vyřízena, může si dále stěžovat u zřizovatele organizace, kterým je Statutární město Brno, Dominikánské náměstí 1, 602 00 Brno.

Kontakty na pracovníky

Odborné sociální poradenství DROM (bydlení, sociální dávky, zaměstnanost)

Hvězdová 9, Brno - Zábrdovice

Vedoucí služby Odborné sociální poradenství DROM
Mgr. Radek Kratochvíl
Sociální pracovnice
Mgr. Veronika Hotárková 
Pracovnice v sociálních službách
Mgr. Dagmar Adamcová
Sociální pracovnice
Mgr. Anna Husáková
Sociální pracovnice
Andrea Kubíčková, DiS. 
Právnička
JUDr. Kristýna Fuchsová

Návštěvní hodiny:

Pondělí 9:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Úterý 9:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00
Středa 9:00 - 12:00 a 13:00 - 17:30
Čtvrtek 9:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00

Odborné sociální poradenství DROM (zdravotně-sociální poradenství)

Malinovského nám. 4, Brno-město (kanceláře ve 4. patře)

Metodička služby Odborné sociální poradenství DROM
Mgr. Zuzana Marhoulová
Sociální pracovnice
Nikola Polčáková, DiS.
Sociální pracovnice
Bc. Michaela Tinková, DiS.

Návštěvní hodiny:

Pondělí 8:00 - 12:00
Středa 8:00 - 12:00
Čtvrtek 8:00 - 12:00

Pondělí, Středa, Čtvrtek odpoledne a Úterý celý den poskytování služby terénní formou

Odborné sociální poradenství DROM (dluhové poradenství)

Malinovského nám. 4, Brno-město (kanceláře ve 4. patře)

Vedoucí služby
Odborné sociální poradenství DROM
Mgr. Radek Kratochvíl
Sociální pracovnice
Mgr. Barbora Michalská
Sociální pracovnice
Mgr. Kristina Harantová
Sociální pracovnice
Mgr. Elena Imider
Sociální pracovnice
Lenka Malaníková, DiS.
Sociální pracovnice
Pavla Juračková, DiS.

Návštěvní hodiny:

Pondělí 8:00 - 12:00 a 13:00 - 16:00
Úterý 8:00 - 12:00 a 13:00 - 16:00
Středa 8:00 - 12:00 a 13:00 - 17:30
Čtvrtek 8:00 - 12:00 a 13:00 - 16:00