Co je Terénní sociální práce Brno
Terénní sociální práce Brno je tady pro všechny, kteří si neví rady se svojí obtížnou životní situací, jsou starší 15-ti let a mají příjmy na hranici životního minima, či minimální mzdy.
Co děláme
Nejčastěji se na nás obracejí klienti a klientky s žádostí o pomoc při řešení problematiky bydlení. Často žijí v nevyhovujících bytových podmínkách, např. na komerční ubytovně, přeplněné domácnosti či v bytu, který má špatný technický stav. Výjimkou nejsou ani případy, kdy rodiny sice bydlí v klasickém pronájmu, ale jsou jim vydávány velice krátkodobé nájemní smlouvy např. na 2-3 měsíce a jejich situace je tak velice nestabilní.
V tomto případě pomáháme s úspěšnou registrací žádostí o pronájem obecního bytu/sociálního bytu, společně s klientkami a klienty hledáme vhodné pronájmy na komerčním trhu nemovitostí, v případě že se jedná o samoživitele, osoby zdravotně postižené či seniory, kteří nemají prostředky na zaplacení kauce či provize při vstupu do nového bydlen, tak se rovněž pokoušíme o získání nadačního příspěvku na tento účel.
Další kategorií jsou domácnosti, které se dostaly do problémů spojených s udržením si standardního bydlení. Příčinou jsou např. vysoké platby za vyúčtování služeb, úmrtí v rodině, výpadek ve vyplácení příspěvku na bydlení, atd. V těchto případech se především snažíme zprostředkovat dialog mezi pronajímatelem a nájemcem a pokusit se o dohodu těchto stran. Společně s klientkami a klienty hledáme zdroje, které by mohly vést k vyrovnání dluhů na nájemném a pomáháme jim se sestavováním různých podání, jako je např. žádost o prodloužení nájemní smlouvy, žádost o narovnání právního stavu atd.
V oblasti financí největší problém naší práce tvoří problematika dávek státní sociální podpory a hmotné nouze. Bohužel velká část naší cílové skupiny je na těchto finančních zdrojích závislá a potřebuje pomoc a podporu při jejich vyřizování. Další okruh témat z prostředí financí, se kterým se na nás naše klientky a klienti obracejí je široká škála problematiky spojené se zadlužeností, komunikací s věřiteli, exekutory atd.
Pokud se na nás obrátí zájemci o službu s tématem, které neřešíme a nemáme na něj potřebné know how, snažíme najít odpovídajícího odborníka buď z řad DROM, nebo v rámci dalších poskytovatelů sociálních služeb.
V rámci našich služeb nabízíme možnost doprovodů na úřady a to především v případech, kdy předchozí samostatné vyjednávání našich klientek a klientů nevedlo ke stanovenému cíli.
Při poskytování našich služeb dbáme na to, aby se klienti a klienty nestávali na službě závislými a dohodnuté kroky spolupráce postupně zvládali svým vlastním úsilím.
V roce 2022 naše služby využilo 377 klientek a klientů.
Kde a kdy nás najdete
Pracovníky a pracovnice sociální služby Terénní sociální práce Brno příspěvkové organizace DROM, romské středisko najdete na adrese Hvězdová 9 v parku Hvězdička (1. poschodí, oranžový zvonek).
Návštěvní hodiny zázemí pracovníků na ulici Hvězdová: (v ostatních časech působíme převážně v terénu a nemůžeme zaručit, že někdo z pracovníků bude k zastižení na pracovišti Hvězdová 9)
Pondělí | 9:00 - 12:00 13:00 - 16:30 |
Úterý | 9:00 - 12:00 |
Středa | 9:00 - 12:00 |
Čtvrtek | 9:00 - 12:00 13:00 - 16:30 |
Pátek | 9:00 - 12:00 |
Kontakty na pracovníky
S čím vám pomůžeme
- najít si zaměstnání
- vyřídit osobní doklady
- poskytnout potravinovou pomoc
- najít nebo udržet si bydlení
- podat žádosti o obecní/sociální byty
- řešit dluhy
- vyřešit sociální dávky na bydlení, děti a živobytí
- vyřídit starobní důchod
- sestavit rodinný rozpočet
V případě potřeby Vám pomůžeme kontaktovat návazné služby a zajistit pomoc odborníků. Poradíme Vám, kam se obrátit, když potřebujete:
- řešit závislosti (Kontaktní centrum DROM)
- zajistit zdravotní péči (Zdravotně sociální pomoc, DROM, romské středisko)
- řešit domácí násilí (SPONDEA, Persefona, Bílý kruh bezpečí, Magdalenium)
- podporu při péči, vzdělávání a výchově dítěte (Sociálně aktivizační služba Ratolest, IQ Roma servis)
- vyřídit sociální dávky a příspěvky pro osoby se zdravotním postižením (Zdravotně sociální pomoc, DROM, romské středisko)
- řešit dluhy formou insolvenčích návrhů (poradna Dialog, Celsus)
- stanovit výživné (Sociálně aktivizační služba Ratolest, IQ Roma servis)
- výměnu injekčních stříkaček (Kontaktní centrum DROM)
- oblečení (charitní šatník Baltazar)
- nábytek (nábytková banka SAKO) Poradíme Vám, kam se obrátit, pokud jste se stali obětí trestného činu – Asistence obětem a pachatelům trestné činnosti, DROM, romské středisko.
Povinně zveřejňované informace
Program Terénní sociální práce Brno příspěvkové organizace DROM, romské středisko pomáhá lidem, kteří se ocitli v nepříznivé sociální situaci, tak, aby netrpěli neznalostí svých práv a povinností a neznalostí dostupných služeb. Pracujeme s nimi na řešení jejich problematické situace v místě, kde žijí, s důrazem na principy spolupráce a respektování jejich svobodné vůle.
- Hlavním cílem terénní sociální práce poskytované romským střediskem DROM v Brně je zvyšovat znalosti a dovednosti lidí, kteří využívají naše služby, tak, aby:
- včas rozpoznali svoji problematickou situaci,
- byli schopni ji samostatně řešit a předešli jejímu opakování. Usilujeme zejména o:
- zvyšování zaměstnanosti a o doplňování nebo zvyšování kvalifikace uchazečů o zaměstnání,
- dosažení a udržení bydlení,
- předcházení a snižování neúnosného zadlužování.
Našimi klienty jsou lidé, kteří se ocitli v nepříznivé sociální situaci a trpí neznalostí svých práv a povinností a neznalostí dostupných služeb. Služba je poskytována na území města Brna osobám starším patnácti let. Za nepříznivou sociální situaci považujeme zejména příjmy na hranici životního minima v kombinaci
- s dlouhodobou nezaměstnaností,
- se ztrátou nebo ohrožením standardního bydlení,
- s neúnosným zadlužením.
Mezi základní pracovní metody terénních programů organizace Drom, romské středisko patří:
- Poradenství – pracovník Vám poskytuje potřebné informace přispívající k řešení Vaší nepříznivé sociální situace.
- Pomoc s listinami – pracovník Vám pomáhá vyplňovat potřebné formuláře, sepisuje žádosti či dopisy, vysvětluje Vám obsah doručených úředních dopisů.
- Jednání v zájmu klienta – v závislosti na Vašich schopnostech se pracovník účastní jednání mezi Vámi a úřady (příp. dalšími subjekty), nebo toto jednání sám vede, nebo Vám pouze radí, jak máte jednání vést.
- Doprovod – pracovník Vás, je-li to třeba, doprovází na úřad, do nového zaměstnání apod.
- Zaškolování a zaučování – pracovník Vám poskytuje anebo zprostředkovává zaškolovací a zaučovací aktivity, s cílem zvýšit Vaše znalosti a dovednosti (např. sepisování životopisu, vystupování při výběrovém řízení u zaměstnavatele, základy práce s PC atd.).
V rámci služby Terénní programy nenabízíme:
- telefonování zdarma (s výjimkou některých zakázek, které pracovník s klientem řeší dlouhodobě),
- ubytování,
- půjčky,
- služby advokáta.
Náš program se při poskytování sociální služby řídí následujícími zásadami:
- Nezávislost – pracovník postupuje nezávisle na svých pocitech, postojích, názorech a nezávisle na postojích jiných subjektů, které by mohly mít zájem na výsledku případu.
- Nestrannost – pracovník přistupuje ke klientům bez jakékoliv předpojatosti (nenechá se ovlivnit třetí stranou – např. úřad, škola).
- Diskrétnost – pracovník je vázán mlčenlivostí o všech osobních skutečnostech, které se během spolupráce s klientem dozví, respektuje soukromí klienta. Výjimku tvoří případy podléhající ohlašovací povinnosti upravené v trestním zákoně.
- Odbornost – pracovník má pro svou pracovní pozici příslušné vzdělání a dbá na průběžné zvyšování své kvalifikace.
- Bezplatnost – pracovník poskytuje službu bez nároku na odměnu ze strany klienta.
- Respektování volby klienta – pracovník respektuje právo klienta vybrat si řešení svého problému.
- Zvyšování kompetencí – pracovník vede klienta k tomu, aby se během vzájemné spolupráce naučil dovednostem a získal znalosti k tomu, aby se do stejné situace napříště nedostal, anebo aby jí byl alespoň schopen efektivně řešit sám.
- Jednání v souladu se zákonem – při poskytování služby postupuje pracovník za všech okolností v souladu s platnými zákony.
- Pokud problém, se kterým přicházíte, nesouvisí s nepříznivou sociální situací.
- Pokud řešení Vašeho problému vyžaduje použití takových metod a postupů, které naše služba nenabízí.
- Pokud Váš problém vyžaduje osobní řešení jinde než na území města Brna.
- Pokud dojde k překročení kapacity poskytované služby.
Ve všech těchto případech Vám doporučíme služby jiných organizací nebo institucí, u kterých se můžeme pokusit zprostředkovat Vaše přijetí.
- V případě, kdy jako náš klient dlouhodobě nespolupracujete – pokud přestanete službu využívat a nechodíte na sjednané schůzky.
- V případě Vašeho závažného hrubého chování – slovní, fyzická agrese vůči pracovníkovi nebo jinému klientovi v poradně nebo v terénu.
- Ze závažných organizačních důvodů – výrazné personální omezení služby, ukončení poskytování služby.
V těchto případech s Vámi spolupráci ukončíme a doporučíme Vám služby jiné organizace, která nabízí sociální službu Terénní programy.
Pro zajištění kvalitních služeb z naší strany jsou důležité Vaše návrhy na zlepšení služeb nebo stížnosti vztahující se k naší práci.
Za kvalitu a způsob poskytování nabízených služeb zodpovídá vedoucí programu Terénní sociální práce. Ten také pravidelně kontroluje a hodnotí, zda je služba poskytována kvalitně a z případných nedostatků vyvozuje opatření.
Návrhy na zlepšení služeb nebo stížnosti na práci terénních sociálních pracovníků vyřizuje vedoucí programu Terénní sociální práce Mgr. Radek Kratochvíl (tel. +420 545 211 576, radek.kratochvil@drom.cz), návrhy na zlepšení služeb nebo stížnosti na práci vedoucího programu Terénní sociální práce vyřizuje ředitel organizace Ing. Jiří Frolec (tel. +420 545 211 576, jiri.frolec@drom.cz). Podat je můžete:
- písemně poštou na adresu DROM, romské středisko, Hvězdová 906/9, 602 00 Brno;
- písemně do schránky důvěry v čekárně poradny nebo do poštovní schránky organizace umístěné na vstupních dveřích organizace;
- e-mailem (radek.kratochvil@drom.cz, jiri.frolec@drom.cz);
- telefonicky (+420 545 211 576);
- osobně (po telefonické domluvě s vedoucím programu Terénní sociální práce nebo ředitelem organizace).
Lhůta pro vyřizování stížností je maximálně 30 dnů. Pokud uvedete své jméno a adresu, vždy obdržíte písemnou odpověď. V případě oprávněné stížnosti obsahuje odpověď popis nápravných opatření, která byla učiněna. Stížnost můžete podat anonymně. Písemné vyhodnocení anonymní stížnosti vyvěsí vedoucí programu Terénní sociální práce na dobu 1 měsíce od jejího vyřízení na nástěnce v čekárně poradny. Pro podání a vyřizování stížnosti si můžete zvolit zástupce.
V případě, že budete nespokojeni se způsobem, jakým byla stížnost vyřízena, může se obrátit na zřizovatele organizace, kterým je statutární město Brno (www.brno.cz).
V případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti zřizovatelem se můžete obrátit na Veřejného ochránce práv s podnětem k prošetření postupu při vyřizování stížnosti. Adresa: Veřejný ochránce práv, Údolní 39, Brno (www.ochrance.cz).